لطفا منتظر بمانید...

پشتیبانی

09917709628

رشته دامپزشکی چیست | مزایا + معایب + بازار کار

رشته دامپزشکی و صفرتا صد آن

رشته دامپزشکی ، یکی از پرطرفدارترین رشته های علوم تجربی است اما رشته ای ناشناخته است و آگاهی عموم مردم در رابطه بااین رشته بسیار محدود است در صورتیکه حیطه کاری این رشته بسیار گسترده و جذاب است.

این مقاله قصد داریم صفر تا صد رشته دامپزشکی رو با هم بررسی کنیم تا شما عزیزان با اطلاعاتی درست و صحیح این رشته راانتخاب کنید.

دامپزشکی چیست؟

دامپزشکی مشابه رشته های دندان پزشکی ، پزشکی و داروسازی ، جزء رشته های دکتری عمومی هست که در زیرگروه یک قرار دارد.  گزینش دامپزشکی به صورت بومی و زیر نظر وزرات علوم هست.

تصور بسیاری از افراد در رابطه بااین رشته این هست که رشته دامپزشکی فقط جهت درمان بیماری ها و مشکلات حیوانات است اما این رشته علاوه بر پیشگیری و درمان بیماری های حیوانات به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، نظارت بر مراحل تولید و تضمین سلامت محصولات با منشأ حیوانی مورد استفاده انسان، مانند: محصولات لبنی، گوشتی، پوششی و … نیز می پردازد.

رشته دامپزشکی چیست؟

ویژگی های شخصیتی و توانایی های لازم:

در رشته دامپزشکی ، تنوع دروس زیادهست و قطعا باید زمان زیادی برای این یادگیری بذارید پس باید حوصله به خرج بدید و صبور باشید.

حتما باید به حیوانات علاقمند باشید و اگر از حیوانات می ترسید و علاقه ای ندارید، صرفا برای دکتر شدن وارد این رشته نشید و حتما پیشنهاد می کنیم که قبل از انتخاب این رشته، از کلینیک های دامپزشکی دیدن کنید و با محیط کار و نوع کار آشنایی داشته باشید.

علاوه برآن لازم هست برای موفقیت در این رشته یکسری توانایی ها و مهارتهایی رو داشته باشید از جمله :

  • توانایی جسمی بالا
  • تسلط بر زبان انگلیسی و زیست شناسی
  • علاقه و ارتباط خوب با حیوانات و عدم ترس از آن ها
  • توانایی تصمیم گیری بالا
  • توانایی کار در ساعات طولانی و نامنظم
  • توانایی مشاهده ی خوب
  • مهارت عملی بالا

 بازار کار و در آمد رشته دامپزشکی

بازار کار این رشته مثل پزشکی کاملا متغیر هست، مثلا ممکنه یک پزشک عمومی درآمد پایین و پزشک عمومی دیگری درآمد فوق العاده ای داشته باشه در دامپزشکی هم به همین صورت ممکنه درآمد ها متفاوت باشند چون زمینه های شغلی دامپزشکی خیلی متنوع و وسیع هست. در مقاله آشنایی با پردرآمد ترین رشته ، نیز میتونید با رشته های پرطرفدار و پردرآمد رشته تجربی آشنا بشید.

اما درکل درآمد رشته دامپزشکی میتونه خیلی خوب باشه چون هزینه ویزیت و درمان حیوانات بالاهست و کلینیک ها در اعلام هزینه از قوانین خاصی پیروی نمی کنند!!

فارغ التحصیلان این رشته می توانند با دریافت مجوز به تاسیس مطب، داروخانه های دامپزشکی، آزمایشگاه و مراکز واکسیناسیون دامپزشکی اقدام نمایند و یا در آزمایشگاه ها، داروخانه های دامپزشکی، مراکز دامپزشکی، کشتارگاه های دام و طیور، بیمارستان های دامپزشکی، کارخانه ها، مراکز واکسیناسیون دامو یا به صورت دامپزشک در مراکز پرورش زنبور عسل، ماهی، کرم ابریشم، اسب مشغول به کار شوند.

کار های تحقیقاتی مثل تولید واکسن ،تاسیس داروخانه دامپزشکی و کلینیک دامپزشکی و فعالیت در آموزش این رشته به عنوان استاد دانشگاه و پرداختن به بسیاری از کارهای دیگه امکان پذیر هست که وابسته به علاقه و توانایی خود شخص هست.

اگر در شهر بزرگی باشید و شرایط تاسیس یک کلینیک خوب داشته باشید قطعا  درآمد خوبی خواهید داشت اما این کار نیازمند سواد و توان علمی بسیار بالایی هست.

 اما بطور کلی حقوق و درآمد یک دامپزشک با توجه به موقعیت جغرافیایی و حیطه شغلی او متفاوت می باشد.

رتبه لازم برای قبولی دامپزشکی :

رتبه ی لازم برای رشته دامپزشکی ، در منطقه 1 تا 4000،در منطقه 2 تا 9000 و در منطقه 3تا5000 البته این رتبه ها متغیرند و قطعی نیستند.

برای اینکه بتونید رتبه خوبی کسب کنید ، تلاش کنید و حتما به برنامه خودتون پایبند باشید.

دوران تحصیل:

مدت زمان تحصیل این رشته 6 سال هست و شامل  12 ترم که در طول دوره ی شش ساله دو آزمون از دانشجویان گرفته میشود: علوم پایه و پیش درمانگاهی.

در ترم های اول بعضی دروس عملی مثل مقید کردن حیوانات و رفتار شناسی و همچنین رفتارهایی که باید در حین معاینه انجام بشه و نکاتی که باید رعایت کنید رو آموزش می بینید و تمرین میکنید.

کل واحد ها درکل 224 واحدهست اما امکانش هست که هر سال یک تغییر جزئی هم وجود داشته باشد، در این رشته هم مانند رشته پزشکی بعد از پاس کردن 132 واحد، در آزمون پیش درمانگاهی شرکت میکنید و بعد از سپری کردن 90 واحد، وارد دوره ی درمانگاهی میشید که در واقع همان دوره ی کارورزی و اینترنی و پایان نامه است.

بعد از سپری کردن 225 واحد، مدرک دکتری عمومی یا حرفه ای رو دریافت میکنید.

البته رشته دامپزشکی به صورت ناپیوسته در مقاطع کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد هم ارائه میشود که در آن صورت بازار کار آن محدود و متفاوت هست.

دروس این رشته:

دروسی که در رشته ی دامپزشکی میخونید شامل دروس پایه ،اصلی و تخصصی هستند. دروس پایه شامل بیوشیمی، فیزیولوژی و آناتومی و…که همون علوم پایه هستند و دروس اصلی شامل پرورش طیور ، پرورش دام ،پرورش حیوانات خانگی ، کالبد شکافی و باکتری شناسی و… میشوند.دروس تخصصی شامل جراحی دام بزرگ، جراحی دام کوچک،  مامایی، انواع بیماری ها، رادیولوژی و … هستند.

تفاوت دامپزشکی و دکترای عمومی دامپزشکی

دامپزشکی و دکترای عمومی دامپزشکی دو رشته مجزا در حوزه درمان و مراقبت از حیوانات هستند.

دامپزشکی، شاخه‌ای از علوم پزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامتی حیوانات می‌پردازد. دامپزشکان معمولاً در مزارع، مرغداری‌ها، محل‌های نگهداری حیوانات و کلینیک‌های دامپزشکی فعالیت می‌کنند. آنها مسئولیت نگهداری و بهبود سلامت حیوانات را بر عهده دارند و ممکن است با بیماری‌های عفونی، صدمات جسمانی و سایر مشکلات سلامتی حیوانات مواجه شوند.

دکترای عمومی دامپزشکی، یک مقطع تحصیلی پس از کسب درجه دامپزشکی است. در این مقطع تحصیلی، دانشجوها به تخصص‌های مختلفی در حوزه دامپزشکی می‌پردازند، مانند جراحی، بیماری‌شناسی، تولیدات دامی و امور مربوط به سلامت عمومی حیوانات. دکترای عمومی دامپزشکی با توجه به تخصص خود می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و درمانی فعالیت کنند.

تفاوت اصلی بین دامپزشکی و دکترای عمومی دامپزشکی در سطح تحصیلات و تخصص‌های تحصیلی است. دامپزشکی یک مقطع تحصیلی است که بعد از آن می‌توان به عنوان دامپزشک فعالیت کرد؛ در حالی که دکترای عمومی دامپزشکی یک مقطع تحصیلی پس از دامپزشکی است که بعد از آن می‌توان به عنوان تخصص‌های مختلفی در حوزه دامپزشکی فعالیت کرد.

مقاطع تحصیلی بالاتر:

از اونجایی که رشته دامپزشکی مشمول طرح اجباری نیست، شما میتونید بعد از شش سال، شروع به کار کنید و لزوما لازم نیست که تخصص بگیرید.

رشته دامپزشکی تخصص های بسیار متنوعی داره که میتونید در دروس علوم پایه تخصص بگیرید و یا دروس اصلی و تخصصی. مثلا شما میتونید تخصص جراحی بگیرید و حرفه ای تر جراحی کنید یا تخصص مامایی و بیماری های تولیدمثل و داخلی دام کوچک و  ….

گرایش های مقطع ارشد رشته دامپزشکی

  • انگل شناسی،
  •  فیزیولوژی دامپزشکی
  •  قارچ شناسی دامپزشکی
  • بافت شناسی دامپزشکی
  • باکتری شناسی دامپزشکی
  • ایمنی شناسی دامپزشکی
  • بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی
  • بیوشیمی بالینی
  • سم شناسی

دکتری دامپزشکی به صورت دکتری تخصصی و دکتری عمومی پیوسته ارائه می شود که فارغ التحصیلان مقطع دکتری می توانند در یکی از گرایش های دکتری تخصصی ادامه تحصیل دهند. گرایش های دکتری تخصصی به شرح زیر است.

گرایش های مقطع دکتری تخصصی رشته دامپزشکی

  • جراحی دامپزشکی
  •  مامایی و بیماری های تولید مثل دام
  •  رادیولوژی دامپزشکی
  •  بیماری‌های داخلی دام‌ها
  •  اپیدمیولوژی
  •  بهداشت و بیماری های آبزیان
  •  بافت شناسی
  •  ایمنی شناسی
  • آناتومی
  •  جنین شناسی مقایسه‌ای
  • بیوتکنولوژی

شرایط مهاجرت:

مهاجرت در رشته دامپزشکی تا حدودی سخت است اما در سایر کشورها مثل کانادا و استرالیا و آلمان به شدت به دامپزشک نیاز دارند ولی باید توجه داشت که فرایند معادل سازی مدرک کار دشواری هست، از اونجایی که برای تبدیل مدرک شما باید آزمون  دامپزشکی کشور مقصد رو پاسخ بدید نیاز دارید به شدت در دوران دانشجویی تلاش کنید و از همان ابتدا مقصد خودتون رو هم مشخص کنید.

حتما دانشگاه های برتر رو برای این رشته انتخاب کنید چون برای یادگیری نیازمند آزمایشگاه های پیشرفته هستید که باید در دانشگاه فراهم باشه.

دانشکده های دامپزشکی، معمولا در دانشگاه علوم پزشکی قرار نمی گیرند مثلا دانشگاه شهید چمران اهواز، در رشته دامپزشکی پذیرش داره اما دانشگاه جندی شاپور اهواز خیر.

مزایا و معایب رشته دامپزشکی:

مزایا و معایب رشته دام پزشکی

 از جمله مزایای رشته دامپزشکی این هست که شما میتونید شغل های مرتبط مختلفی داشته باشید و همچنین در شاخه های خیلی زیادی تخصص بخونید  و از این نظر انتخاب های متنوع و آزادی عمل زیادی دارید و همچنین کشیک های طولانی هم ندارید.

یک مورد دیگه این هست که دامپزشک ها سطح علمی خیلی بالایی برخوردار هستند، چون مطالب زیادی در حوزه های مختلف رو مطالعه میکنند، توانایی اظهار نظر در خیلی از مسائل علمی مربوط به علوم پزشکی رو دارند.

 اما از معایب این رشته دروس سخت، یادگیری آناتومی همه حیوانات، تغذیه مناسب هر حیوان، یادگیری نوع پرورش هر حیوان و … هست.

در این مقاله تلاش کردیم صفر تا صد رشته دامپزشکی رو با جزئیات براتون بیان کنیم تا بتونیند یک انتخاب درست داشته باشید و هدف خودتون رو به درستی انتخاب کنید که موفقیت شما مشاوریکویی ها، آرزوی قلبی همه ماست همچنین اگر نیازمند انجام انتخاب رشته اصولی توسط مشاورین با تجربه مشاوریکو هستید با ما در ارتباط باشید.

در مقاله آشنایی با رشته بینایی سنجی میتونین با این رشته، به عنوان یکی از رشته های پرطرفدار رشته تجربی آشنا بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته‌های تازه
جذابترین طرح های مشاوره ای

رتبه برتر های آکادمی …

مشاورین آکادمی …

برترین محتوای روز مشاوره ای
چرا مشاوریکو…

تمام سختی هایی که در طی مسیر با اون ها رو به رو می شوید، تمامی مشکلات مختلفی که یک دانش آموز کنکوری ممکنه با اون ها مواجه بشه رو ما تجربه کردیم ، چه در سال کنکور شخص خود  ما که به رتبه برتر شدن ختم شد و چه در سال هایی که به عنوان مشاور کنار دانش آموزان عزیز کنکوری بودیم و تونستیم با در اختیار قراردادن تجربیات ، دانش آموزان بسیار زیادی رو به اهداف مورد نظر برسونیم.

دانش آموزان خصوصی مشاوریکو با بهره مندی از بهترین خدمات از جمله بهترین برنامه ریزی های شخصی سازی شده ، برترین آزمون های آزمایشی ، تماس های مشاوره ای _ انگیزشی و انتقال تجربیات و ارتباط روزانه با مشاور های رتبه برتری که خود این مسیر رو طی کردن با دیگر دانش آموزان کنکوری متمایز شده و احتمال بالاتری برای قبولی اونها در کنکور سراسری وجود دارد.

کادر مشاورین مشاوریکو از رتبه های برتر کنکور سراسری تشکیل شده که پس از موفقیت در کنکور خود آموزش های لازم مشاوره را گذارنده و از یک الی پنج سال سابقه مشاوره خصوصی با دانش آموزان کنکوری و رساندن آنها به اهداف عالی را دارا هستند

بدلیل اطمینان کامل ما از کیفیت خدمات ارائه شده به دانش آموزان عزیز کنکوری امکان لغو مشاوره در صورت نارضایتی از عدم انجام خدمات متعهد شده فراهم شده و در صورتی که در هفته اول از انجام خدمات ذکر شده ناراضی باشید وجه شما بطور کامل به شما برگردانده میشود ، همچنین امکان تغییر مشاور شماهم وجود دارد.
این موارد در مشاوریکو بسیار نادر است اما برای اطمینان کامل شما عزیزان فعال شده است

مشاوریکو یکی از درخشان ترین و بی حاشیه ترین موسسات فعال در حوزه کنکور بوده که هر ساله دانش آموزان بسیار زیادی با استفاده از خدمات مشاوره و برنامه ریزیٍ بی نظیر مشاورین به رتبه های دو رقمی و سه رقمی دست پیدا کرده و در رشته های تاپ نظیر پزشکی ، دندان پزشکی ، داروسازی و سایر رشته های شاخه تجربی رشته های تاپ مهندسی دانشگاه های برتر ایران از زیرشاخه ریاضی و همچنین رشته های پر طرفداری همچون فرهنگیان و حقوق در زیر شاخه انسانی تحصیل میکنند